Ohjauskulmat kuntoon Mäkelässä
Pyörän asentokulmilla on suuri merkitys renkaiden kulumiseen ja ajoturvallisuuteen. Säädöt on hyvä tarkistaa säännöllisesti. Auton ohjauskulmista - eli kansankielellä aurauskulmista - löytyy useimmiten mittausten perusteella korjattavaa.
Uusinta tekniikkaa
Mäkelän Autossa on otettu kesällä 2019 käyttöön viimeisintä tekniikkaa olevat pyörän suuntauslaitteistot ja alustanivelien tarkastukseen avustava ravistin.
Kaikki automerkit
Mäkelästä saat ohjauskulmien tarkastuksen ja säädöt kaikkiin henkilö- ja pakettiautomerkkeihin.
Ohjauskulmien tarkastus henkilöautoon huollon tai renkaiden vaihdon yhteydessä 60 €.
Miksi ohjauskulmat on syytä tarkistuttaa?
Pyörien asentokulmilla on iso vaikutus auton ajettavuuteen. Lisäksi virheelliset kulmat voivat äärimmillään kuluttaa renkaita ja jopa polttoainetta. Jos rengas koskettaa tietä väärässä kulmassa, sen pinta hiertyy ja rengas kuumenee epätasaisesti. Se lisää kulumista voimakkaasti.
Milloin tarkastukseen?
Jos auto tuntuu ajossa levottomalta, ohjaus puoltaa, ohjauspyörä on vinossa tai renkaat kuluvat epätasaisesti, on vika tavallisesti auton pyöränkulmissa. Jos vanteen reunassa on kolhu tai autoon on muuten hiljattain kohdistunut kovempi isku, kannattaa auto käyttää viipymättä nelipyöräsuuntauksessa.
Jos renkaiden ulkosyrjät kuluvat joko toiselta tai molemmilta puolilta, on tilanne jo liikenneturvallisuudenkin kannalta hälyttävä.
Varaa tarkastus
Termit tutuksi
Ohjaus- eli aurauskulma
Pyörien etu- ja takareunojen etäisyyden suhde toisiinsa määrittelee, onko autossa aurausta vai haritusta. Auraus tarkoittaa sitä, että pyörät ovat kääntyneet hieman sisäänpäin, haritus ulospäin leviävää kulmaa. Autoissa pyritään lähes poikkeuksetta lievään auraukseen. Haritus (renkaiden etureunat ovat kauempana toisistaan kuin takareunat) tekee autosta rauhattoman ja äkkinäisen.
Pystykallistuma (camber)
Pystykallistuksen virheitä voi syntyä lähinnä voimakkaammissa törmäyksissä, osien kulumisen tai esimerkiksi kuluneen tai rikkoutuneen osan vaihtamisen seurauksena. Pystykallistuksen korjaaminen on poikkeuksetta vaikeampaa, mutta toisaalta sen haitatkin ovat hiukan aurauskulmia lievemmät. Silti pystykallistuksetkin kannattaa tarkistuttaa, jos asia epäilyttää.
Kulkukulma
Olennaista on myös se, että auton kulkukulma on oikea - etu- ja takapyörät ovat keskenään samassa linjassa. Muussa tapauksessa auto kulkee kylkimyyryä, mikä ei sekään ole eduksi sen enempää renkaille kuin auton ajettavuudelle.
Nelipyöräsuuntaus
Kotikeinoin voi aurauskulmista saada korkeintaan hyvin karkean arvion. Camber-kulman mittaaminen on vieläkin haastavampaa, kulkukulman mittaaminen jo mahdotonta. Nelipyöräsuuntaus kannattaa tarkastuttaa säännöllisesti sen sijaan, että esim. kuluttaa turhaan renkaita tai polttoainetta. Mäkelän Autossa on viimeisintä tekniikkaa olevat pyörän suuntauslaitteistot ja alustanivelien tarkastukseen avustava ravistin. Pystymme tarkastamaan kaikkien automerkkien pyörän suuntaukset ja säätämään ne oikeiksi.